22 Nisan 2008 Salı

Kurtlar Vadisi Analizi: Bölüm 1


KURTLAR VADISI ANALIZLERI - 1

Kurtlar vadisi Türkiyede bir fenomen haline geldiğinden beridir hakkında çok şey yazılıp çizildi. Kimisi "böyle" milliyetçi bir diziyi yazarak onun gündemde kalmasını istemedi. Kimisi dizi ile alakası olmasada ona bir çok anlam yükledi bazen dizi kendi kendine anlamlar yükler hale geldi. Türkiye’nin geleceğini diziye bağlayarak kurtarmaya çalıştılar. Bu hikaye dizi yasaklanıncaya kadar sürdü gitti, zaten daha sonra vatanı sevmek Kurtlar Vadisini sahiplenmek ile eş tutulur hale geldi.

Aslında fena reklam olmadı bu dizi için. Bu kadar çok konuşulan ve izlenen bir gerçek karşısında bizim gibi sinema üzerine kurulmuş tasarlanmış bir ortamda Kurtlar vadisine dokunmadan geçmek istemedim. Ülkemizde bazen görmezden gelsekte aksiyon yönünden çok önemli gelişmelere olanak sağlayan bir dizi ve köklerini 70lerin 80lerin avantür filmlerinden alıyor (tabi özellikle Çetin İnanç filmlerinde figüranlar daha iyi ölüyordu).


Kurtlar Vadisi analizi yapmak istememe gelince diziyi birçok kişiden farklı ele aldığımı düşünüyorum ve bunu herkesle paylaşmak istedim. Bu koşulları oluşturan 3 önemli nokta vardı. Birisi yurtdışında yaşadığım için dizinin öncesi ve sonrasında yaşanan polemiklerden uzaktım. TV de canlı yayından takip etmediğim için reklamlar ile kesilmeden izleme olanağı buldum ve aktörlerin yarattığı skandallardan ve diziye özenerek minik Canpolatlara dönüşmüş yurdum insanından uzakta kalarak sinirlenip tepki göstermeden diziyi izleme ve inceleme fırsatı buldum.

Bu nedenle dizi benim ilk Türkiye ziyaretime kadar farklı bir tad bırakmıştı bende. Ancak diziye özenenleri görünce ister istemez bende rahatsız oldum tabi birde özellikle 60. bölümden itibaren başlayan sloganalr dizinin özellikle ilk 30 bölümündeki havayı yok etti benim için. Ancak burada suçu diziye değil onun satışına bağlamak durumundayım. Gerçi dizide beylik laflar ve çeşitli genellemeler mevcut ancak gene beni çok fazla rahatsız etmediklerini söyleyebilirim.

Birde oyunculuğunu beğensemde Özgü Namal'ın avukat arkadaşı ile yaptığı kararsız nazlı sevgili dialoglarını son hızla ileri sararak izleme avanytajımda vardı. Yer yer dizide doruk noktasına çıkan dini öğretiler ve kendini tekrar eden ağır Lupus melodilerinide hızla geçtim. Dizide bir diğer hızla geçtiğim kısım ise Laz Ziya'nın kızının annesine olan özlemi, nefreti ve onun geçmişini sorguladığı sahneler oldu. Özellikle bu bölümleri hiç sevmediğimi belirtmeliyim. Yani anlayacağınız kendime göre hızlandırılmış ve kesilip biçilmiş halde izledim bu diziyi.


Bundan 5 yıl önce Star Wars'un 2. bölümü olan “Attack of the Clones” un amerikada yapılmış imax versiyonunda da Filmdeki Anakin Padme kısımlarını kesimişti fanları. Tabi buradan bir Kurtlar vadisi hayranı olduğumu çıkartmayın ancak bahsettiğim kısaltmalar diziyi daha izlenir kıldı benim için.
Bazı sitelerde dolaşan bazı videolarda dizi karakterleri ve mafya babaları ile yapılan benzetmelere katılmıyorum ve isimlerin yanlış olarak ilişkilendirildiğini düşünüyorum. Bu noktada ilerleyen yazılarda kendime göre bazı yorumlar yapacağım.

Bu açıklayıcı bilgiler ışığında sizler ile Kurtlar vadisi dizisi hakkında neler paylaşacağımı biraz anlatmaya çalıştım. Uzun uykusuz gecelerimizde Gökay ile yaptığımız kurtlar vadisi analizlerinede ara ara yer vereceğiz. Türk sineması ve Kurtlar Vadisi arasındaki paralellikler ve dizinin oyuncuları üzerine yaptığımız yorumları yukarıda yazdığım koşullara göre değerlendireceğinizi umarım.



Kurtlar Vadisi, Pusu ismiyle 19 nisan 2007'de tekrar başladı. Belki diziyi izlemek isteyenler veya yeniden hatırlayarak diziyi analiz et
mek isteyenler için ilginç bir başvuru kaynağı olabilir bu yazı dizisi. Diziyi izlemeyen ve protesto eden birçok arkadaşıma katılmakla birlikte bu dizinin saat 23:00ten 24:00’ten sonra yayınlanmak kaydıyla TV’de olmasından rahatsız olmayacağımı düşünüyorum. Genede 2005 yılında ki son 10 bölümü gerçekten kötüydü onuda yazıma eklemeden geçemeyeceğim. Bu arada Kurtlar Vadisi Irak filmini inceleyerek ve hakkında yorum yaparak zamanınızı harcamak istemiyorum.

Gelecek Bölüm: Polat Alemdar

Yazan: Utku Uluer

Hiç yorum yok: