27 Aralık 2008 Cumartesi

Salvatore GIORDANO - JOHNNY COOL - 1963


JOHNNY COOL
"Sen artık bir ölüsün ve Sicilya'da hiçbirşeysin."
Henry Silva-Salvatore Giordano

Salvatore Giordano (Henry Silva), faşist dönemin İtalyasında sıradan bir köylü çocuğuyken 12 yaşında karşılaştığı şiddet ve savaşın dünyasıyla hayatını bambaşka bir yola adamak zorunda kalır. Ailesini savaş sırasında kaybeden küçük çocuğun aile diye sarılabileceği tek dayanağı Sicilya dağlarında ki silahlı direnişçilerdir.

Savaşın ardından alıştığı yaşam şartlarını eşkiyalıkla sürdürerek Güney İtalya'da hatrı sayılır bir şöhret edinir.Çok geçemeden askeri bir tim Salvatore ve çetesine operasyon düzenleyerek, bu eşikiya efsanesine son verir. Ancak operasyonun ardından köye getirilen cesetlerden birisinin yüzü tanınmayacak haldedir. Bu ceset resmi kayıtlara Salvatore Giordano olarak geçirilir...


Yerine bir başkasını öldürterek Salvatore'yi gizleten esrarengiz kurtarıcı ondan, Sicilya kökenli azılı gangster Johnny Colini'nin ailesinden bir oğul olarak Amerika'ya gitmesini istemektedir. Bunun anlamı Amerika'da ihanete uğrayan patronun intikamının alınmasıdır. Sicilyada ölü bir adam olan Salvatore, Chicago'da Johnny Colini olarak yeniden doğmayı kabul eder.

Sert Sicilyalı Salvatore'nin şöhreti kısa sürede Chicago, Las Vegas ve Beverly Hills'te "Johnny Cool" olarak anılmaya başlar. Oyunu kurallarına göre oynamaktansa başına buyruk eşkiya metotlarından taviz vermeyen bu anti kahraman, Chicago'dan itibaren hayatına giren "kadını" Dare (Elizabeth Montgomery) ile birlikte kurnazca planlarını uygulamaya koyar.

Kumar dünyasının patronları ve İtalyan kırması Amerikan ganglerin lideri Vincenzo Santangelo (Telly Savalas) günden güne yükselen rakiplerine karşı hiçte konuksever davranmayacaktır.


Domuz bağı ve Kadın:

Johnny Cool, blogumuza bir kaç kez konuk olan Henry Silva'nın gangsterlerin dünyasında ki hikayelerde ilk kez ciddi olarak başrolde oynadığı filmdir. Silva'ya bu dünyada kendisine has şöhreti kazandıran filmler her ne kadar İtalyan yapımları olsa da bu filmde içeriği gereği Silva'nın sinemada ki anavatanı sayılabilecek Sicilya bağlantısını korumaktadır.

Sinema dünyasında Cosa Nostra ve Mafia kelimelerinin ağıza alınma cesaretinin gösterilmediği dönemde genel olarak Gang tabirinin tüm organize suç ve illegal ilişkiler yumağının kilit parolası olduğu söylenebilir. Organizasyon ve büyüme yeteneğinin, politika kabiliyeti ve işbirliğiyle doğru orantılı olduğu gözönüne alındığında, Salvatore Giordano'nun hikayesinin hüzünlü finali tek başına büyüyebilme devrinin kapanmış olduğunun bir örneğidir.


Eşkiyalık her ne kadar eski çağın bir öğesi olarak kalsada, Johnny Cool'un gerçek hayattan taşıdığı bazı öğeler İtalyan mafyasının geleneklere bağlılık konusunda muhafazakarlığını da içermektedir. Aileden infaz edilmesi gereken üyelerin kanının akıtılmaması ve bunun için domuz bağı kullanılması filmi takip eden bir kaç yıl içinde çekilerek Godfather'in esin kaynaklarından birisi olan Kirk Douglas'lı Brotherhood filminde daha detaylı olarak işlenmektedir.

Kadınlar konusunda ise Silva ve Montgomery ikilisinin birlikteliğinin romantik bir gangster çift gibi olduğu söylenemez. Dağlı bir erkeğin yaklaşımıyla kadınını genellikle her tür işte bir sıyrılma aracı olarak kullanan Johnny Cool'un en büyük ihaneti, (doğruluk adına!) kadınından görmüş olmasıda kaçınılmazdır.


Johnny Cool Nostaljisi:

William Asher yönetiminde ki Johnny Cool, Sinematik Mafia içerisinde zaman zaman göz gezdirdiğimiz erken dönem Amerikan usulü gang sunumlarının yeni ve eski jenerasyonlar arasında ki bir geçiş noktasıdır. Siyah ve beyazın zerafetini oldukça başarılı bir senaryoyla buluşturan bu kayıp hazinenin bir tutam nostaljiye ihtiyaç duran Amerikan izleyicisi kadar, suç sineması meraklılarınca da beğeniyle karşılanmaktadır.

Amerikan izleyicisinin gözüyle 60'ların Las Vegas'ı ve Beverly Hills'ini Hollywood tarafından kotarılmaya ihtiyaç duymaksızın tüm doğallığıyla görebilmek, Yeşilçam romantizminin vazgeçilmez öğelerinden birisi olarak filmlerde görmeye alıştığımız 60'lar Boğaziçisinin bakir tepelerini görmekle aynı tadı vermektedir.


Bununla beraber, Sammy Davis'in kısa rolde bir kumarbaz; genellikle saçsız olarak izlemeye alıştığımız Telly Savalas'ı yarı saçlı olarak izleme şansına sahip olabilirsiniz.

Billy May tarafından bestelenen filmin müzikleri, Crime Jazz'ın kendi çağında en seçkin örneklerini arka planda bir an durmaksızın vermektedir. Ayrıca Amerikan usulü balladlı anlatımın vazgeçilmezi olarak filmin açılış ve kapanış temalarıda birer şiirle desteklenmiştir.
Yazan: Gökay GELGEC - Yojimbooo

Johnny Cool Resim Albümü:



1 yorum:

Adsız dedi ki...

forever Silvaaaaaaa... :))