4 Şubat 2009 Çarşamba

Johnny, Charlie, Tony - MEAN STREETS - 1973


MEAN STREETS
"Günahlarını kilisede affettiremezsin"
Harvey Keitel - Charley

Dini değerlerine sahip çıkmasıyla tanınan Charlie (Harvey Keitel), bar işletmeciliği yapan Tony(David Proval) ve muzip serseri Johnny (Robert De Niro) Newyork'un Küçük İtalyan mahallesinde yaşayan üç arkadaştır.

Üç arkadaşın günlük hayatları küçük dolandırıcılık işleri, kavga etmek ve Charlie'nin amcası Don Giovanni adına haraç toplamakla geçmektedir. Mahalledeki herkese olduğu gibi, barın müdavimlerinden küçük kaçakçılık işleri organizatörü Michael'e de(Richard Romanus) borçlanmış olan Johnny'i beladan uzak tutmak için ellerinden geleni yapmaya çalışmaktadırlar.


Johnny'nin yeğeni Teresa (Amy Robinson) ile yasak bir ilişki sürdürmeye çalışan Charley, amcasının zorlaması sonucunda arkadaşını koruyabilmek için yalnız başına kaldığını anlamakta gecikmez.

Tahsilat günü yaklaşırken sonun ne olacağı açıkça bellidir.


Öteki Amerika:

Mean Streets'i güzel kılan yönü, hatalarıyla ve aşırı bütçe kaygılarıyla gelmiş hatasızlık saplantılarından ötede küçük bir sinemaseverler topluluğunun teşebbüsüyle Öteki Amerika'yı perdeye yansıtabilmesidir. Olgunlaşma yolunda ilerleyen ateşli sinema insanlarının bir hafta sonu belgeselinin tadında Newyork'un Küçük İtalyasında kalabalıkların içerisine gizledikleri kameralarından sunulan doğal bir tasvirdir.

Scorsese usulü ganster hikayelerinin kendine has özelliklerinin ilk sinyalleride bu filmle beraber ortaya çıkar. Çocukluğunu geçirdiği İtalyan mahallesinin kendine özgü insan hikayelerini işlemekten hoşlanmaktadır. Mean Streets'te yaşanan olaylar belkide gerçek hayatta yönetmenin (belkide taraf olarak) bizzat şahit olduğu deneyimlerden oluşmaktadır;

Yöresel bir argo, özellikle zenciler ve yahudilere karşı sınırları keskin çizgilerle belirlenmiş ırkçılık, ailenin tüm bireylerini kapsayan bir çeşit töre - ahlak ilişkisine dönüşen akrabalarla duygusal ilişkilere getirilen yasaklamalar ve elbetteki geleneksel güneyli İtalyan erkeklerinin bekaret konusuna düşkünleri ...


Robert De Niro'nun deli dolu Johnny Boy ile metot oyunculukta döktürdüğü performansının ilerleyen yıllarda kendi alanında ki rakipleri için bir örnek teşkil ettiği söylenebilir. Sadece eğlenmek için maytapla posta kutularını havaya uçurup, önüne çıktığı kadar kızla beraber olmaya çalışan, sürekli kavga eden, küfürlü konuşan aykırı bir serseri kişiliktir.

Akrabalık ve akrabasıyla (Johhny Boy'un yeğeni Teresa) yaşadığı duygusal ilişki sebebiyle kendisine kol kanat germeye çalışan Harvey Kietel ise tarım toplumundan sanayileşmeye geçme evrimini tamamlamış insan için din ve gündelik yaşam çelişkisini inançlarından taviz vermeden güncellemeye çalışan bir kişiliktir.


Martin Scorsese'in daha önce blogumuzda ele alınan Yakuza'nın yönetmenliğini üstlenemeyip filmde kullanmayı planladığı sekansları Taxi Driver'e taşımış olduğunu hatırlatmak isterim. Bu tip köprü kurma çalışmaları geçmiş ve gelecek filmleri arasında sürekli olarak birbirini tamamlayan bir döngü şeklinde ilerlemektedir;

Bu trafiğe göre Mean Streets'in geleneksel güneyli İtalyan erkek modellemeleri yönetmenin bir önceki çalışması I Call First (Who's That Knocking at My Door)'den esinlenmeler içermektedir. Mean Streets ile film müziklerinde özgün müzik ve soundtrack ilişkisinde önemli bir kademe elde edilmiş ve dönemin popüler rock parçaları (Eric Clapton'dan Rolling Stones'a kadar) filmde kullanılmıştır. Bu sunum yönetmenin dah büyük bir bütçeyle gerçekleştirdiği olgunluk dönemi gang filmi Goodfellas'ta da devam etmektedir. Arkadaşlık olgusunun temellendiği bu büyük bütçeli hikaye, kökleri Mean Streets'e dayanan özenli bir çalışmadır.


Not: Filmlerinde küçük roller üstlenmeyi seven Martin Scorsese, Mean Streets'in finalinde arabanın arka koltuğunda ki tetikçiyi oynamaktadır. Ayrıca David Carradine ve üvey kardeşi Robert Carradine'de filmde kurban ve katil olarak biraraya gelmektedir.

Yazan : Gökay GELGEÇ - Yojimbooo

Hiç yorum yok: